Rychle, kompletně, výstižně.
To jsou aktuality VERA.

Zpět

Portál občana podporuje mojeID

Každý z nás nosí v hlavě v lepším případě desítky přihlašovacích jmen a hesel. Služba mojeID si klade za cíl používat jeden login a heslo ke všem internetovým službám. A nyní je integrována v Portálu občana, takže občan může pomocí ní přistoupit do zabezpečené části stránek města a podat formulář nebo se podívat na stav svého Konta plátce. Jak můžete mojeID využít přímo Vy osobně, jak funguje a kolik stojí? Na tyto otázky Vám v následujících řádcích odpovíme.

Portál občana

Portál občana umožňuje rychlé a pohodlné vyřizování záležitostí s úřadem jednoduše a bezpečně z domova prostřednictvím internetu. Řešení umožňuje občanům „navštívit" úřad přes internet, aniž by na něj museli chodit fyzicky, a to 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.

Po přihlášení si občan zobrazí své Konto plátce a získá přehled o všech evidovaných předpisech a platbách. V Evidenci psů si může zobrazit údaje o registrovaných psech, nabízí se mu změna údajů, přihlášení či odhlášení psa. Analogické možnosti má v sekci Komunální odpad, kde je mu k dispozici také volba způsobu platby. Může požádat o vydání voličského průkazu a má přehled o uskutečněných volbách, včetně složení komise, místa konání atp.

Využití mojeID

Aby se mohl občan na Portál podívat, musel přijít na úřad a vyřídit si registraci – tak to fungovalo doposud. Služba mojeID však zpřístupní Portál občana širší veřejnosti. V srpnu 2015 dosáhl počet uživatelů mojeID téměř půl milionu. Jeho hlavní výhodou je, že není určen pouze pro komunikaci s úřadem, ale naopak občan může pomocí něj přistupovat k řadě služeb a využije ho např. při nakupování na e-shopech, při účasti v diskuzních fórech apod. Používá jej řada menších i větších společností a webů, např. iDnes.cz, TV Nova, Student Agency, bezrealitky.cz, Mironet Computers, Heureka, parfums.cz (kompletní seznam naleznete v katalogu služeb). Ke všem stránkám stačí pouze jedno přihlašovací jméno a heslo a případná změna údajů proběhne centralizovaně.

Některá města již také objevila kouzlo této služby, která je pro občany zdarma a pro úřad nyní za symbolickou 1 Kč. Zabezpečená elektronická komunikace s občanem totiž nalezne řadu uplatnění. Příkladem může být pořádání anket, kdy lze rozlišovat obyvatele města a ostatní hlasující, nebo referend, která se běžně využívají v zahraničí, či rezervace služeb. Čas ušetří také předvyplněné elektronické formuláře a participaci na veřejném dění umožní rozhodování o využití rozpočtu, např. pro rekonstrukci školy nebo opravu mostu. Uživatelé mohou využívat mojeID i třeba k přístupu do čtenářského konta městské knihovny.

Založení mojeID

Zcela zásadní roli pro města a obce hraje jistota, že údaje o občanovi jsou ověřené a každý je identifikovatelný. V současnosti jde o jedinou službu, která splňuje budoucí legislativu v podobě Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 910/2014 známého pod zkratkou eIDAS. Službu mojeID poskytuje nekomerční sdružení CZ.NIC, které je také správcem národní domény.

Aby občan mohl využívat přístup do Portálu občana, je nutné, aby měl tzv. plný přístup (validovaný). Nejprve vyplní formulář na internetových stránkách mojeID, na základě kterého obdrží tři různé PIN kódy (telefonem, e-mailem a poštou). Následně podepíše žádost o validaci elektronickým podpisem nebo se dostaví na jedno z validačních míst, kterým může být CzechPoint nebo i váš úřad. Vzorem budiž město Domažlice, které má integrovaný přístup do Portálu občana přes mojeID a zároveň provádí validaci. Město tak rozšířilo nabídku svých služeb, vychází občanům maximálně vstříc a potvrzuje, že je městem moderním.

Propojení mojeID a Portálu občana

Jednotlivá podání občanů učiněná přes portál přijímá úřad prostřednictvím elektronické podatelny, přičemž jednotlivé funkce lze konfigurovat. Řešení umožňuje zasílání elektronických zpráv (e-mailů) o postupu řízení, stejně jako SMS, které nabízí rychlý a jednoduchý způsob informování o aktuálních záležitostech mezi úřadem a občanem. V přehledu má občan k dispozici informace o stavu svých podání a závazcích, včetně případné možnosti platit pomocí platební brány.

Další využití Portálu

Portál lze využít i k další komunikaci s občanem, aniž by se musel přihlašovat. Takzvaná veřejná část slouží pro zobrazování údajů z informačního systému města bez nutnosti údaje přepisovat do redakčního systému. Jedná se zejména o zveřejňování smluv (Smlouvy on-line), rozpočtu (Klikací rozpočet), veřejných zakázek či publikování zpráv a dokumentů na elektronické úřední desce. Zobrazit lze také organizační strukturu úřadu, telefonní seznam či různé statistiky. Vizuálně vše koresponduje s webovými stránkami města díky technologii iFrame a kaskádovým stylům.

Další informace

Pokud máte zájem o více informací o Portálu občana a službě mojeID, obraťte se na nás a staňte se dalším úřadem, který jde s dobou a usnadňuje život občanům online komunikací.

A kolik to stojí?

Téměř nic. Jak již bylo řečeno, získání služby mojeID stojí město zatím 1 Kč. Integraci do Portálu občana jsme provedli v rámci smlouvy o technické podpoře nebo nájemní smlouvy rovněž bez navýšení ceny. Pokud jste tedy uživateli Portálu občana, s novou verzí systému tuto funkci automaticky získáváte.