Rychle, kompletně, výstižně.
To jsou aktuality VERA.
Úplné elektronické podání v Chotěboři je The Best
Dne 19. listopadu 2018 proběhlo v Obecním domě v Praze vyhlášení prestižní soutěže Egovernment The Best. Potěšilo nás, že první místo v kategorii měst získal náš projekt pod názvem Úplné elektronické podání v Chotěboři v souladu se strategií eGovernmentu ČR.
Chotěbořská radnice myslí na obyvatele svého města. Protože jim chce šetřit čas, rozhodla se nabídnout jim snadnou komunikaci s úřadem elektronickou formou.
Úplné elektronické podání je jedním z cílů Strategického rámce rozvoje veřejné správy v ČR pro období 2014 - 2020 a souvisejících dokumentů (např. Digitální agenda pro Evropu). Chotěboř chce být průkopníkem v této oblasti a tak už nyní umožňuje občanům učinit úplné elektronické podání v oblastech, kde to legislativa dovoluje. Formuláře jsou dostupné na Portálu občana na webu města a jejich počet neustále roste.
Tyto elektronické formuláře umožňují přihlášenému uživateli:
- předvyplnění údajů z registrace a využití údajů, kterými již disponuje veřejná správa – je využíván princip, že občan nemusí zbytečně zadávat údaje (týká se jak identifikačních údajů, tak například údajů o vybraném psovi, pokud se jím podání zabývá)
- uložení rozpracovaných formulářů, jejich tisk, export do PDF a připojení příloh
- elektronické formuláře jsou zasílány do spisové služby a některé z nich jsou dále vytěženy příslušnými agendami, aniž by kdokoliv něco přepisoval, což šetří čas referentů a eliminuje chyby
- zobrazení stavu podání, kontaktů na osobu, která podání zpracovává
- formuláře jsou k dispozici pro situace v samostatné i přenesené působnosti
Celý proces probíhá výhradně elektronickou formou, pokud to zákon umožňuje, může být i odpověď poskytnuta elektronicky. Portál občana a formuláře jsou responzivní portálová řešení. Je možné je využívat z telefonu, tabletu nebo počítače.
Do Portálu se lze přihlásit pomocí loginu vydaného úřadem a počítá se s přihlášením pomocí eObčanky, službou mojeID a datovými schránkami. Vybrané formuláře není třeba podepsat elektronickým podpisem, což je zpřístupňuje většímu počtu občanů. V Chotěboři dokonce nabízí možnost vyplnit a poslat elektronicky podání i bez registrace občana.
Portál občana dále poskytuje v záložce Osobní účet informace o předpisech a proběhlých platbách. Nadcházející poplatky lze uhradit rovnou přes platební bránu a občan je o nich informován notifikačním e-mailem. Občané se mohou přihlásit k odběru hromadných zpráv města (SMS, e-mail).
Ve veřejné části Portálu občana, dostupné bez přihlášení, je k dispozici klikací rozpočet a elektronická úřední deska. Ta je dostupná nejen z počítače, ale i v elektronickém kiosku na náměstí.
Řešení je inspirativní v několika směrech. Lze jej realizovat ku prospěchu občanů:
aniž by se čekalo na novelizace zákonů podporující elektronizaci
- je v souladu s legislativou
- je v souladu s nově spuštěným Portálem občana na Portálu veřejné správy, vzájemně se doplňují
- využívá nejnovější technologie a dokáže na nové reagovat
Portál občana kumuluje všechny funkcionality na jedno místo, pod jedno přihlášení a je tak bránou k veškeré komunikaci občana s městem.
Chotěboři gratulujeme a jsme rádi, že jejich moderní přístup k občanům byl oceněn i na prestižním fóru nejzajímavějších projektů veřejné správy, jakým je soutěž Egovernment The Best.