Rychle, kompletně, výstižně.
To jsou aktuality VERA.

Zpět

eDoklady v praxi městské policie v terénu


Digitalizací státní správy dle Zákona o právu na digitální služby je nově občanům umožněno prokazovat se elektronickým dokladem. Od ledna 2024 mají ústřední správní orgány tyto elektronické doklady akceptovat. Od 1. 7. 2024 se přidala Policie ČR, Správní úřady, ORP, krajské úřady, soudy. A od 1. ledna 2025 budou tuto povinnost mít i ostatní orgány veřejné moci: obce I. a II. stupně, soukromoprávní subjekty a obecní či městské policie.

Co to je eDoklad?

eDoklad je z hlediska legislativy stejnopis dokladu, který je spojen s mobilní aplikací (eDoklady) a nelze je použít samostatně (fotokopie dokladu). eDoklady také nelze používat v zastoupení. Při prokazování a ověřování totožnosti je nutno použít předem stanovené postupy dané zákonem (§ 9b odst. 1 ZoPDS). Uživatel se do eDokladů přihlašuje s využitím vlastního prostředku pro elektronickou identifikaci, tedy musí být jednoznačně ztotožněn, aby mohl být eDoklad vydán. Obdobná pravidla platí pro ověřovatele.

Jak to funguje v městské policii?

Po provedení povinných procesních úkonů v mobilní aplikaci MP (založení události, přestupku nebo použití tlačítka „Lustrace") aplikace nabídne formulář pro ověření totožnosti tak, jak jsou uživatelé zvyklí nyní. Po vyplnění role ověřovaného má strážník dvě možnosti ověření: původní, to znamená naskenování QR kódu z OP. Nově přibylo tlačítko eDoklady. Po jeho stisknutí je vygenerován a zobrazen QR kód (vytvořena virtuální přepážka ověřovatele), který uživatel nabídne k načtení ověřovanému. Po úspěšném oskenování QR kódu aplikace eDoklady vrátí do mobilní aplikace údaje potřebné k ověření osoby v Základním registru a automaticky dojde k ověření subjektu v ISZR a jeho zápisu do informačního systému MP.

Chcete to vyzkoušet?

Pro správnou funkčnost procesu je nutné disponovat verzí 20.06 IS VERA Radnice a mít řádně nastavené rozhraní. S technickými záležitostmi Vám rádi pomohou naši systémoví technici a konzultanti.