Účetnictví a rozpočet
Informační systém VERA Radnice Vám nabízí kompletní řešení pro oblast účetnictví, rozpočtu města a controllingu jako důležitých součástí stabilního zajištění veřejných financí. K usměrňování jejich dalšího rozvoje poskytuje systémové nástroje vedení úřadu a odpovědným osobám.
Moderní integrovaný systém
Vedení účetnictví je díky propojení se všemi ekonomickými moduly maximálně komfortní. Máte dohled nad všemi účetními operacemi a pomáhají Vám i propracované kontrolní mechanizmy.
Sdílení údajů o účtování a stavu rozpočtu v rámci celé ekonomiky přináší řadu výhod. Záznamy o zaúčtování lze prohlížet jak z Účetnictví, tak přímo z jednotlivých agend. Toto řešení přináší jedinečný pohled na primární doklady a výrazně zjednodušuje práci účetním.
Vždy můžete sledovat aktuální stav rozpočtu a jeho čerpání a vybrat si z řady pohledů podle Vaší potřeby.
Informační systém je propojen i s okolím. Zajišťuje povinnou komunikaci s Centrálním systémem účetních informací, zaslání přehledu o realizovaných obchodních případech s přenesenou daňovou povinností a přiznání DPH Finanční správě České republiky. Informace se předávají komunikačním rozhraním, které je založené na XML formátu.
Celé řešení je podporováno moderními technologiemi. Manažerské pohledy na účetnictví, rozpočet a jeho čerpání jsou dostupné on-line i off-line, na notebooku, tabletu či chytrém telefonu. K dispozici jsou předdefinované souhrnné i detailní finanční přehledy. Vítanou funkcionalitou je možnost stanovit si vlastní náplň sestavy dle potřeb a požadavků každého z uživatelů. Výstupy lze převést do formátu pdf a xls/xlsx.
Účetnictví
Agenda zajišťuje vedení kompletní účetní a daňové evidence a je integrována do všech ekonomický modulů. Již v okamžiku zápisu dokladů (přijatá faktura, vydaná faktura, pokladní doklad, majetkový pohyb atd.), jsou respektovány požadavky stanovené účetnictvím, které vybrané údaje automaticky přebírá. Tím je zajištěna rychlost zpracování a omezena možnost způsobení nechtěných chyb. Současně jsou tak zabezpečeny základní zásady účetnictví: průkaznost, věrný a poctivý obraz.
Pokud je primární doklad zapsán, provede se automaticky účetní zápis pomocí přednastavených šablon (předkontace). Účetní má možnost předkontované doklady ještě upravit a následně je zaúčtovat.
Zpracování měsíčních i ročních uzávěrek je plně automatizované, včetně možnosti tvorby předběžných uzávěrek. Účetnictví má pevně zabudovaný systém kontrolních vazeb, algoritmus vnitrovýkazových a mezivýkazových kontrol. Současně umožňuje uživateli definovat i vlastní kontrolní mechanismy.
Prostřednictvím on-line i off-line přístupů jsou data k dispozici účetním, vedoucím pracovníkům a manažerům v podobě přehledových informací. Nedílnou součástí je zpracování, tisk a export nadřízeným a kontrolním orgánům všech legislativou požadovaných účetních, finančních i statistických výkazů (Rozvaha, Výkaz zisku a ztrát, Přiznání o DPH, Pomocný analytický přehled, Plnění rozpočtu aj.).
Rozpočet
Kompletní zpracování rozpočtu je možné provádět přímo v informačním systému, od stanovení požadavků na rozpočet, přes jejich vyhodnocení, až po schválení. Významným pomocným prvkem jsou zabudované nástroje pro průběžné sledování plnění rozpočtu, srovnávací analýzy a víceleté přehledy.
Celý proces začíná již tvorbou prvních návrhů rozpočtu na následující rok. Jednotlivé varianty návrhu jsou zachyceny v informačním systému, následně s nimi může správce rozpočtu libovolně pracovat, tj. zkoušet různé varianty, přidávat, odebírat, přesouvat peníze v rámci jednotlivých dílčích rozpočtů a provádět mnoho dalších operací.
V momentě, kdy je vytvořen finální rozpočet pro příští rok, stačí jej schválit. Následně začínají s rozpočtem pracovat další ekonomické agendy - Závazky (Výdaje), Pohledávky (Příjmy), Účetnictví aj.) a manažerské systémy. Každý pracovník má možnost on-line sledovat rozpočet včetně jeho čerpání/plnění z jakékoliv ekonomické agendy. Při vytvoření smlouvy nebo objednávky dochází k automatické blokaci rozpočtových prostředků, takže daná částka nemůže být využita k jiným účelům. Díky této funkcionalitě je v každém okamžiku k dispozici přehled o volných finančních prostředcích v rámci rozpočtu.
Správci rozpočtu i jednotlivé odbory mohou využít modelování rozpočtu – vytváření odvětvových a centrálních limitů, sledování a dodržování těchto limitů, variantní zpracování dílčích návrhů i centrálního rozpočtu nebo provádění dalších úprav formou procentuálního podílu či indexu.
Výkazy a Finanční přehledy
Nadstavbové agendy Výkazy a Finanční přehledy jsou určeny pro práci s účetními a rozpočtovými daty. Agenda Výkazy disponuje kompletní funkcionalitou vztahující se ke schvalování účetních závěrek a zpracování protokolu o výsledku schvalování.
Agenda Finanční přehledy zajišťuje přehledové informace o aktuálním stavu rozpočtu, strukturovaného pohledu na náklady a výnosy, majetek a závazky organizace. Nedílnou součástí jsou přehledné informace o základních ekonomických ukazatelích zřízených účetních jednotek a jejich finančního hospodaření. Data jsou poskytována nejen za aktuální rok, ale i ve víceletých přehledech.
Jaké vlastnosti a funkcionality klienti nejčastěji oceňují?
Kromě běžných výhod, jako je komplexnost a využití vzájemných logických vazeb jednotlivých agend v rámci informačního systému VERA Radnice, často vyzdvihují elegantnost v řešení vybraných procesů, např. provázanost účetních případů, individuální přístup k on-line kontrolám stavu rozpočtu respektující zvyklosti organizace, způsob zpracování statistického výkazu PAP, schvalování účetních závěrek, daňovou evidenci.
Mezi další patří oceňované funkcionality patří:
- tvorba ročních účetních uzávěrek bez nutné podpory dodavatele,
- oddělené provádění účetních a daňových závěrek,
- automatizované vkládání údajů výkazu PAP jako nedílné součásti účetní věty.
Neméně důležitá je i rozsáhlá a vstřícná podpora uživatelům ze strany dodavatele. Vysoce oceňovanou zavedenou praxí je poskytování metodické podpory, pravidelné konzultace a školení, meetingy vytvářející prostředí pro rozvoj systému a vzájemnou výměnu poznatků a zkušeností.
Pro příspěvkové organizace, podnikatelské subjekty, nadační fondy a další organizace slouží VERA Radnice jako pohodlný nástroj pro vedení účetnictví, finanční plánování a controlling.
Integrace účetnictví s ostatními ekonomickými agendami vytváří celek, na jehož základě snadno vznikají podklady pro rozhodování v rámci finančního řízení. Vrcholní zástupci organizace mají k dispozici vždy aktuální informace a nejsou vázáni ani pracovištěm, protože vše je dostupné on-line. V případě potřeby mohou pracovat i s off-line záznamy. Zaměstnancům propojení ulehčuje práci nejen při samotném účtování, ale i při tvorbě a korekci plánu a následných kontrolách.
Účetnictví
Účetnictví funguje v organizaci na stejných principech, jako na úřadě. Respektuje však specifika a zásady vedení účetnictví příspěvkových organizací.
Záznamy o zaúčtování je možné prohlížet jak z Účetnictví, tak přímo z jednotlivých agend. Toto řešení přináší jedinečný pohled na primární doklady a výrazně zjednodušuje práci účetním.
Agenda disponuje propracovaným uživatelsky nastavitelným systémem číselníků, ukazatelů a vazeb, které významnou měrou napomáhají metodickému vedení a řízení ze strany zřizovatele a umožňují jednoduchým způsobem získat potřebné informace o hospodaření organizací.
Systém zajišťuje zaslání přehledu o realizovaných obchodních případech s přenesenou daňovou povinností a přiznání DPH Finanční správě České republiky. Informace se předávají komunikačním rozhraním, založeném na XML formátu. Pokud i zřizovatel využívá informační systém firmy VERA, konsolidace je transparentní.
Finanční plán
Kompletní zpracování finančního plánu lze provést přímo v informačním systému, a to od stanovení požadavků na plán, přes jejich vyhodnocení, až po schválení. Stejně jako městskému úřadu jsou k dispozici nástroje pro průběžné sledování plnění plánu, srovnávací analýzy a víceleté přehledy.
Již při návrhu finančního plánu je vhodné zavést údaje do informačního systému. S jednotlivými návrhy může správce libovolně pracovat, tj. zkoušet různé varianty, přidávat, odebírat, přesouvat peníze v rámci jednotlivých dílčích plánů a provádět mnoho dalších operací.
V momentě, kdy je vytvořen konečný plán pro příští rok, stačí jej schválit. Následně s ním začínají pracovat další ekonomické agendy (Závazky (Výdaje), Pohledávky (Příjmy), Účetnictví aj.) a manažerské systémy. Každý pracovník má možnost on-line sledovat plán a jeho čerpání/plnění z jakékoliv ekonomické agendy. Při vytvoření smlouvy nebo objednávky dochází k automatické blokaci prostředků, takže daná částka nemůže být využita k jiným účelům. Díky této funkcionalitě je v každém okamžiku k dispozici přehled o aktuálním stavu finančního plánu.
Finanční přehledy
Agenda poskytuje strukturované pohledy na účetnictví, finanční plán a jeho plnění. Umožňuje prohlížení ekonomických dat nejen vybrané organizace, ale provádět souhrnné přehledy a rozbory za všechny organizace.
Je určena pracovníkům ekonomických a finančních oddělení nebo vedoucím jiných oddělení organizace a slouží ke sledování účetních informací. Nabízí souhrnný i detailní přehled o způsobu a výši plnění daného plánu k aktuálnímu dni, tolik potřebný pro další rozhodování.
Vítanou funkcionalitou je možnost stanovit si náplň sestavy dle potřeb a požadavků každého z uživatelů. Výstupy se mohou importovat do programu Excel nebo vytvořit pdf soubor.